ERP nedir?

ERP: Enterprise Resource Planning

Stajda edindiğim bilgileri aktarmaya burada kullanılan ERP sistemini tanıtmakla devam ediyorum.

Staj yaptığım şirkette Uyum Soft adındaki ERP yazılımı kullanılıyor. Deneyimli arkadaşlar zaten ERP sistemlerinin nasıl çalıştığını ve ne amaçla kullanıldığını biliyordur. Ben hiç bilmeyen arkadaşlara yönelik, basit bir şekilde anlatacağım ERP sistemlerini.

ERP sistemi, bir fabrikadaki tüm malzeme hareketini, siparişleri ve üretimi kayıt altına alan bir bilgisayar yazılımı. Gelen hammaddenin tamamı kalem, kalem sisteme tanıtılıyor. Hangi depoda stoklanıyorsa sisteme de o şekilde kaydediliyor. Fabrikanın bölümleri, altbölümleri, iş istasyonları ve hatta makineler veya üretim bantları sisteme tanıtılıyor. Bunların bütün özellikleri de sisteme tanıtılabiliyor.Üretim yapan personelin tamamına sicil numaraları veriliyor ve bunlar da sisteme tanıtılıyor. Üretimde kullanılan kalıplar ve diğer malzemeler de sisteme tanıtılıyor. Makinelere kalıp bağlama süreleri, ürünlerin çevrim süreleri, başlangıç firesi miktarı, çevrim başına sarfedilecek hammadde gibi üretimin verimliliğini belirleyen değerler de sisteme tanıtılıyor.

Bütün bu bilgiler sisteme girildikten sonra, fabrikaya bir sipariş geldiğinde sipariş sisteme giriliyor. Sipariş alındıktan sonra, diğer siparişlerle beraber aylık/yıllık üretim planlamaları yapılıp sisteme giriliyor. Gelişmiş ERP sistemlerinde üretim planı da otomatik olarak sistem tarafından yapılıyor. Ama benim staj yaptığım yerde, haftalık üretim planları yapılıyor ve bu planlar hammadde stok durumlarına ve siparişlerin önceliğine göre üretim müdürü tarafından yapılıyor. Yapılan planlamaya göre alınması gereken hammadde siparişleri otomatik açılıyor. Üretilecek ürünü oluşturan diğer altürünlerin işemirleri de otomatik açılıyor. İşemirleri ilgili bölümün sorumlularına bilgisayar ortamında ulaşıyor. Bölüm şefleri, işemirlerini işçilere veya ustabaşı/postabaşılarına ulaştırıyor ve talimat veriyor. Kullanılması gereken kalıplarla ilgili bilgi de otomatik olarak kalıphaneye gidiyor.

Vardiya bitiminde ise ustabaşıları yapılan üretimi ve kullanılan malzeme bilgilerini sisteme giriyor. Böylece sistem her vardiya bitiminde güncellenmiş oluyor. Yazılım aynı zamanda verimlilik raporları oluşturuyor. Böylece malzeme kullanımı, makinelerin gerçek verimliliği ve personel verimliliği gibi bilgilere kolayca erişilebiliyor.

Yorum bırakın