1/77 Breivik Bir Masum Çocuk Eder Mi?

Norveçli katliamcı Anders Behring Breivik’e verilen hapis cezası baya ilgi çekiciydi. 77 kişiyi göz kırpmadan katleden bu canî acaba kaç yıl içeride kalacaktı? Cevap: 21 yıl. Şaşırtıcı bir sonuç tabii bu. İnsanın aklına ilk gelen Breivik’in her öldürdüğü kişi için yalnızca 3 aydan biraz fazla yatacak olması. Ama sonra dedim ki herhalde bir bildikleri vardır…

Bu yüzden ben de bilgim olmayan konularda yorum yapmak istemiyorum. Hiçbir salt veriye dayanmadan yapılan spekülasyonlar boş laftır. Norveçlilerin bir bildiği vardır diye düşünüyorum. Ama sonra Bekir Bozdağ’ın verdiği aşağıdaki röportajı izledim. Kendisi 23. dönem hükümetimizde başbakan yardımcılığı görevini üstleniyor. Aynı zaman da bir hukukçu.

http://www.haberler.com/bozdag-breivik-e-verilen-ceza-hakkaniyetten-ve-3890932-haberi/

İşte Bozdağ’ın konuşmasından alıntılar:

7 insanın katiline öldürdüğü insan başına 3 ay 27 gün hapis cezası verilmiş. İyi halden tahliye olması halinde 1 ay 17 günlük bir kişiyi öldürmenin karşılığı infaz yolunu açan bir karar. Bu karar, insanların adalete olan duygusunu zedelemiştir, inancını yok etmiştir. Bu karar aşırı sağcıları memnun eden bir karardır. Yeni Breivikleri azmettirici bir karar. Tahrik edici bir karar. Aşırı sağcıları başkaca cinayetler ve katliamlar gerçekleştirme konusunda cesaretlendirici tahrik edici bir karar. Onlara yol gösterici bir karar. Böyle bir karar olamaz. Yani 77 insanı öldürecek bir kişi, toplam 21 yıl ceza vereceksiniz. Her insan başına 3 ay 27 gün hapis düşecek. Yatarı da kişi başına bir ay 17 gün olacak. Bunu vicdanlar kabul etmez, adalet kabul etmez. Hiçbir şey kabul etmez.

Umarız ki bu konuyla ilgili Norveç yasama organı mevzuatını yeniden gözden geçirir. Bu tür radikal ve aşırı sağcı kişilerin yeni cinayetler işlemesine bu karar zemin hazırlamaz. Dileğimiz temennimiz o dur. Yeni Breivikler türemez, dileğimiz budur.

Ben kendi adıma verilen cezayı değerlendirirken “kişi başına şu kadar düşüyor” diye hesap yapmaktan kaçınmıştım. Fakat gördüm ki, Sayın Başbakan Yard. Bekir Bozdağ konuyu sadece bu yönüyle ele almış. Baya baya oturup bakkal hesabı yapmış şöyle olsa bu kadar düşüyor, böyle olsa bu kadar düşüyor diye…

Peki buradan soruyorum, ceza hukuku bu mudur? Hala ortaçağ insanı gibi kısas mı uygulamalı? Bir kişi 77 kişiyi öldürdü diye 21 yılı beğenmiyoruz, diyelim ki idam cezası almış olsa, her bir ölen kişinin hayatının değeri suçlunun hayatının 1/77 oranında mı değerlidir? Veya Behring müebbet hapis cezasına çarptırılmış olsa ve daha 55 yıl yaşasa yine her öldürdüğü kişi için yalnızca 8 aydan biraz fazla yatmış olacak? Peki bu mu daha doğrudur Sayın Bozdağ? Bu mu adalettir, hakkaniyettir?

Evet, ceza hukuku sanılanın aksine böyle bakkal hesabı ile ilerlemiyor. Verilen cezaların asıl amacı kamu vicdanını rahatlatmak, ölenlerin yakınları için intikam alma değil, suçluyu rehabilite edip tekrar topluma kazandırmak ve aynı suçların tekrarlanmasını engellemek. Basitçesi bu. Daha fazla yorum yapmak benim haddime değil. Ama en azından bakkal hesabına takılıp buradan ey Norveçliler, bakın yeni Breivikleri türeteceksiniz diye nida çekmedim. Bundan dolayı mutluyum.

1/77 Breivik Bir Masum Çocuk Eder Mi?” üzerine 2 yorum

  1. Bu yazıda beni rahatsız eden şeyler; bilginin olmadığını kabul ettiğin bir konuda bir hayli yorum içeren yargılara varman, “bilgim olmayan konuda yorum yapmadım, bundan dolayı mutluyum” diyerek cahillik sanki güzel bir durummuş gibi tavır göstermen ve de son olarak ve belki de en çarpıcı olarak “Norveçlilerin bir bildiği vardır heralde” diyerek Avrupalıların her yaptığını sorgusuz sualsiz kabul edecek kadar gaflete düşmen. Bir hukukçu olan Bekir Bozdağ’ın bu konudaki duruşunun seninkine kıyasla çok daha iyi bir durumda olduğunu düşünüyorum. En azından ‘bunlar avrupalı, ne yaparlarsa doğrudur’ diyerek olaya kulağını tıkamamış, hukukçu kimliğiyle vicdanının sesine kulak vermiş ve hukukçu olsun olmasın birçok İNSANIN duygularına tercümanlık yapmış.

    • Yorumunuz için teşekkürler Sayın Anonymous.

      Eleştirilerinize katılıyorum. Bu yazıyı yazarken kolaya kaçmışım ve Avrupalılar bizden iyi bilir varsayımını yapmışım. Belki de ceza hukuku, idam cezasının tarihi, idam cezasının toplumlar üzerindeki etkileri, idam cezasının uygulandığı toplumlardaki suç oranları üzerine, hukuk ve sosyoloji alanlarında araştırmalar yapıp bir yazı yazmalıydım. Ama bu kadarının altından kalkamayacağımı düşündüm ve kısaca kendi düşüncelerimi belirttim.

      Bekir Bozdağ “birçok İNSANIN duygularına tercümanlık yapmış” demişsiniz. Benim de asıl eleştirdiğim nokta budur. Bu konuda oldukça jakobenist bir yaklaşımım var. Hukuku toplumsal reflekslere göre veya vicdanların sesine göre şekillendiremeyiz. Hukuk bir bilim dalıdır ve bu konuda ihtisas yapmış birçok bilim adamı vardır. Ceza hukukunun amacı toplulukları memnun etmek, vicdanları rahatlatmak değildir. Eğer öyle olsaydı, birçok yönden bastırılmış toplumumuzda linç vakaları, namus cinayetleri, kadına yönelik şiddet bugünkünden çok daha fazla olurdu. Ceza hukukunun amacı potansiyel suçluları suçtan caydırmak olduğu gibi aynı zamanda suç işleyen insanlarımızı rehabilite etmek ve
      tekrar topluma kazandırmaktır. Şüphesiz idam ile bireyleri topluma geri kazandıramazsınız.

      Devlet otoritesinin zayıf olduğu insanların hukuku kendi eline aldığı ve vicdanlarını pekala rahatlattığı ülkelerin başında Guatemela gibi Orta Amerika ülkeleri geliyor. Bakınız oralarda her yıl nasıl iğrenç olaylar yaşanıyor.

      http://www.yenicaggazetesi.com.tr/yg/habergoster.php?haber=72986
      http://www.sabah.com.tr/fotohaber/dunya/sokak_ortasinda_soyup_linc_ettiler

Bir Cevap Yazın

