9 Ay Stajyerlik = Masa Başı Amelesi = Ucuz İşgücü

Staj aramak, bulmak ne kadar zormuş! Daha önce bir postumda L’Oreal ‘deki staj görüşmemden bahsetmiştim (https://mehmettekn.wordpress.com/2011/04/26/modern-kolelik/). Bu defa da eleştiri oklarımı Nestlé‘ye yönlendiriyorum. Nestlé‘nin staj ilanları hala kariyer.net’de online. 2-3 aydır ilanlar orada. Bu yüzden çok fazla başvuru aldıklarını düşünüyorum. kariyer.net’den başvuru yaptım çok önce. Ama geri dönüş olmadı. Neyse, daha sonra bir arkadaşımın akrabası aracılığıyla (read: torpil) bir daha başvurdum.

Bu başvuru nihayet sonuç verdi. Nihayet, bu hafta telefonla aradılar beni. Nestlé ile olan tecrübem, Loreal’den de fena. Bu defa telefon görüşmesini dahi geçemedim.

Zaten arkadaşımın akrabası uzun dönem staj arandığını, ama yine de bizi distribütörlerindeki pozisyonlar için arayacaklarını söylemişti. Yani Nestlé’nin Türkiye genel merkezinde staj yapmak için 3. veya 4. sınıf olup 9 ay kadar part-time çalışmak gerekiyormuş. Öyle dedi, Enişte bey. Ben de bu yüzden umudu kesmiştim, telefon dahi beklemiyordum.

Gelelim bu bahse konu telefon konuşmasına. Yine bir bayan sesi var karşımda. Güzel bir ses tonuyla Nestle’de benim için uygun bir pozisyon olduğunu söylüyor. Ben de ister istemez biraz heyecanlandım. Nedir bu pozisyon diye merak ediyorum. Önce pozisyonun distribütörlerinde olduğunu söyledi (distribütör: Nestlé‘nin – misal – İst. Avrupa yaka dağıtıcısı). Pozisyonun distribütörde olması zaten yeterince üzücüydü. Üstüne üstlük, bu pozisyona 9 ay boyunca devam etmem gerektiğini söyledi (ben Ağustos’ta ABD’ye gidiyorum). Haftanın 5 günü çalışmak gerekirmiş. 9 ay sonunda ise full-time işe girme imkanı olduğunu söyledi.

Çok öfkeliyim. Hem de çok. Tamam. Nestlé ve L’Oreal , büyük şirketlersiniz. Prestijlisiniz. Ve insanlar sizin gibi şirketlere girebilmek için büyük çabalar sarf ediyorlar. Ama 9 aylık staj nedir ya? 9 aylık staj deyince bir oxymoron  oluyor ancak.

Bir yerde 9 aylık staj yaparsan, orada işçi olursun artık. İşçinin ise hakları vardır. Ücreti vardır. Sigortası vardır. İş güvencesi vardır. Ama stajyere bugün git desen, gider. Hiçbir hak talep edemez.

Şunu demek istiyorum:

Nestlé ve L’Oreal  gibi şirketlerin bu uzun dönem stajyer arayışlarının nedeni çok belli. Ucuz iş gücü. Masa başı amelesi. Hiç bir güvencesi olmayan genç beyinler – ve işyerine girebilmek için yırtınıyorlar. Nestlé ve L’Oreal  topluma faydaları olsun diye stajyer almıyorlar. Stajyerleri köle gibi görüyorlar adeta. Önceki yazımda da dediğim gibi: Modern kölelik.

9 Ay Stajyerlik = Masa Başı Amelesi = Ucuz İşgücü” üzerine 6 yorum

  1. Merhaba Mehmet;
    Blog yazını Google’da rastgele Nestle Stajı araması yaparken gördüm ve özellikle yazının başlığı dikkatimi çekti.Yazını okumaya başlamadan önce başlığından ötürü Nestle’de geçirdiğin kötü bir staj tecrübeni aktardığını düşündüm ancak yazını okuyup bitirdikten sonra bunun sadece varsayımlarının ve kişisel düşüncelerinin olduğunu gördüm. Düşüncelerine saygı duymakla birlikte 2 aydır devam ettiğim Nestle uzun dönem satış stajı deneyimimi ve dolayısıyla işin gerçeklerini buraya aktarmayı istedim.
    Öncelikle Nestle’de staj programları uzun dönemli ve kısa dönemli olarak ikiye ayrılmakta. Kısa dönemli programlar en fazla 2-3 ay sürmekle birlikte ihtiyaç halinde veya stajyerin üstün performansı neticesiyle bu süre uzatılabiliyor. Uzun dönemli staj programında ise 6 aylık bir sözleşme yapılıyor yine bu süre zarfı uzatılabiliyor.
    Stajyerlerin haklarının olmadığını yazmışsın ancak böyle bir durum söz konusu olmamakla birlikte şunu da açık yürekle söyleyebilirim ki Nestle stajyerlerine en çok değer veren firmalardan biri (bunu daha önce staj yaptığım firmalara da dayanarak açık yüreklilikle söylüyorum)
    Stajyerlerin tamamının ilk gününden itibaren sigortası başlatılır ve Multinet yemek kartı kendilerine teslim edilir.Yine stajyerlerin tamamı stajları boyunca her ay asgari ücret alırlar.(Asgari ücrete burun kıvıracaklara,böylesine büyük ve global bir firmanın ona katacakları ve bu firmada neredeyse sıfıra yakın tecrübeyle işe başladığını vurgulamak isterim.Nestle’de kadro alamasalar bile edindikleri iş deneyimi ile sektördeki diğer firmalarda gayet rahat iş bulabilirler.)Bununla birlikte stajyerlere Nestle kültürünü ve şirketi tanıtmak amacıyla stajyer oryantasyonu verilir.(Daha önce hiçbir şirketin stajyerlere böyle bir oryantasyon verildiğini ne duydum ne gördüm)
    Nestle’nin, geçmiş dönemlerde bir Management Trainee programı olmasına rağmen son yıllarda bu program kaldırılmıştır ve Nestle yeni mezun ve potansiyel insan kaynağınının tedariğini sağlama yollarından birisi de bu uzun dönemli staj programlarıdır. Amelelik betimlemene katılmıyorum çünkü stajın esnasında getir-götür,fotokopi-faks çek ya da bilmem kaç bin satırlık datayı sisteme gir tarzında angarya işler değil, seni gerçekten geliştiren ve işi öğreten görevler verilmektedir.
    Yazımın başında belirttiğimi tekrardan vurgulamak isterim: Sonuçta bu yazı bir blog yazısı ve senin kişisel düşüncelerini içeriyor ve ben bu düşüncelerine saygı duyuyorum. Bununla birlikte benim gibi şans eseri ya da bilinçli bloguna girip bu yazını okuyacak arkadaşlara yanlış yönlendirme yapmamak adına Nestle’nin içerisinden ve birebir yaşadığım gerçekleri aktarmadan da edemedim.Şunu da eklemek isterim ki Nestle ile ilgili merak ettiğin herşeyi cevaplamaktan mutluluk duyacağım. Hem okul hem de iş hayatında başarılar dilerim.

    • Yorumun için teşekkürler. Birilerinin bu yazdıklarımı okuması beni mutlu etti.
      Yorumundan anladığım kadarıyla, Nestle seni çok etkilemiş. Bir takım tutar gibi şirketinin fanatiği olmaya başlamışsın. Çok sahipleniyorsun. Şirketle kimlik buluyorsun kendine. Sanki şirket sana aitmiş gibi konuşuyorsun. Merak etme bu herkesin başına geliyor. Bir gün gelince o şirketteki binlerce çalışandan biri olduğunu tekrar hatırlayacaksın.
      Bu yazıyı yazalı baya olmuştu. Yorumunla beraber tekrar okudum. Şunu diyebilirim ki, hala tamamının arkasındayım. Hiçbir gelecek vaadi, şirket statüsü veya bir global firmanın bana “katacakları” 9 ay boyunca stajyerlik adı altında asgari ücret karşılığında, en basit işçi haklarından dahi mahrum (stajyerler 4857 sayılı İş Kanunu tarafından korunmazlar) part-time çalışmaya ikna edemez.
      Sana bol şans.

  2. Ben sadece sana ve bu yazıyı okuyacak arkadaşlara işin gerçeğini anlatmak istedim çünkü toplumsal olarak en büyük hatalarımızdan biridir, gerçek bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olmak. Sonuçta bu şirkete stajyer olarak girecek kişi şirketin öne sürdüğü şartları baştan kabul edecektir ve hem stajyerin hem de şirketin beklentileri farklı olmasına rağmen amaç aynıdır,burada karşılıklı kazan-kazan stratejisi işler, bu söylediklerimi fanatizm olarak yorumluyorsan yine o senin kişisel düşüncen olarak saygı duymamı gerektiren bir ifadedir ancak bu düşünceye katılmam beklenemez.
    Sevgiler&Saygılar

  3. Merhaba Önder,

    Ben de Nestle’nin İnsan Kaynakları departmanı için uzun dönem stajına başvurmuştum. Mülakatım da oldukça olumlu geçti. Sonuç olumlu ya da olumsuz seni arayacağım demişti görüştüğüm kişi fakat 2 haftayı geçti hala bir ses yok. Sana mülakattan kaç gün sonra dönüş yapmışlardı hatırlıyor musun? Bir de stajın bittiğinde ne yaptın?

    Teşekkürler,

    Gülcihan

  4. İşe kabul edilmemişsin, aşamalardan bile geçememişsin, iş hakkında yorum yapıyorsun. Madem ki modern kölelik olarak düşünüyordun, o zaman en başından niçin başvurdun? Saçmalık ötesi bir post olmuş. Yukarıda Nestle’deki deneyimleriyle ilgili yorum yazan arkadaşa, bol şans dilemişsin. Bence senin daha çok şansa ihtiyacın var iş hayatında başarılı olabilmek için.

Bir Cevap Yazın

