Seçim Anketleri ve Benim Tahminlerim

Andy-Ar araştırma kuruluşunun seçim anketi:

  • AKP:                                    %51.2
  • CHP:                                    %28.8
  • MHP:                                   %10.7
  • BDP (Bağımsızlar):              %4.3

Bunlarda 2007 seçimlerindeki sonuçlar:

 

PARTİLERE GÖRE TÜRKİYE GENELİ OY DAĞILIMI
Parti Toplam Oy Oy Oranı
AKP
16.318.368 46,47 %
CHP
7.316.242 20,84 %
MHP
5.005.587 14,26 %
DP
1.898.679 5,41 %
BĞSZ
1.822.253 5,19 %
GP
1.064.940 3,03 %
SP
820.268 2,34 %
BTP
182.184 0,52 %

Seçimlere 9 gün kaldı bugün itibariyle. Ben de kendi tahminlerimi buraya yazacağım. Ne kadar doğru tahmin yaptığımı merak ediyorum.

Tahminlerimi yaparken referans noktam 2007 seçimleri sonuçları oldu. 2007’den bu yana partilerin performanslarını göz önünde bulundurarak 12 Haziran günü aşağıdaki rakamların ortaya çıkacağına inanıyorum. Referandum ise AK Parti ve muhalefet partilerinin rekabetine sahne olmuştu. Ama partilerin oy oranlarını birebir yansıtmadığı için, 2007 seçimi sonuçlarına bakarak tahminde bulunmak daha doğru.

Aşağıda kısaca partilerin seçim politikaları hakkındaki düşüncelerimi yazdım:

AKP:

  • AK Parti’nin seçim politikası iki dönemdir yaptığı icraatları üzerine. AK Parti başarılı icraatlarının yapacaklarının teminatı olarak gösteriyor.
  • Seçim projeleri AKP için önemli bir oy kapısı. “Çılgın projeler” ile seçmenin dikkatini çekmeye başarıyor.

CHP:

  • Kılıçdaroğlu Baykal’a göre kesinlikle daha başarılı. Halkın tamamına hitap edecek söylemleri var.
  • Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da yaptığı mitingler hem bölge halkı hem de ülke geneli için önemliydi. Orada parti hakkında yaptığı özeleştiriler CHP için dönüm noktası oldu.
  • İnternetteki sansür tamamen CHP’nin işine yarıyor. Kılıçdaroğlu sosyal medyayı bu kadar başarılı kullanan tek siyasi lider.
  • Hatırlarsanız 2009 yerel seçimlerin Kılıçdaroğlu Topbaş’a karşı İstanbul’da önemli bir başarı göstermişti. O zamanki oy oranı AKP: %40 CHP: %33 idi. İstanbul’un Türkiye’nin 1/4’ü olduğunu unutmamak lazım.
  • Aile sigortası da CHP’nin çılgın projesi. Çok popülist bir söylem de olsa, seçmenin üzerinde önemli bir etkisi olduğu kesin.

MHP:

  • Kaset skandalı MHP’yi kesinlikle yaraladı. Ama baraj altında kalmasını beklemiyorum. Çünkü MHP’ye tepki duyanlar olduğu gibi kaset skandalının dış güçlerin oyunu olduğunu düşünüp MHP’ye destek verenler de var.
  • Mecliste 2 parti olmamasını isteyen bazı seçmenler de MHP’yi bu yüzden destekleyerek meclise girmesini sağlayacak.

Benim tahminlerim:

Sonuçları 1/10 hassasiyette içimden nasıl geçiyorsa yazıyorum. Bir educated guess olduğu söylenemez. Seçimlerden sonra ne kadar tutturduğuma bakacağız. Sadece AKP, CHP, MHP ve BDP Bağımsızlarının oy oranlarını hakkında tahmin yapacağım.

AKP:                        %44.5

CHP:                        %26.8

MHP:                        %12.3

BDP (Bağımsız.):      %5.8

Seçim Anketleri ve Benim Tahminlerim” üzerine bir yorum

  1. Seçim yapıldı bugün ve sonuçlar şu şekilde:
    AKP: %49.9
    CHP: %25.9
    MHP: %13.0

    BDP’nin bağımsız oy oranını bulamadım. Diğer sonuçlar için kısaca yorum yapacağım.

    MHP ile CHP’nin oylarını baya yakın tutturmuşum. Ama AKP’nin oylarını bu kadar arttırması tamamen sürpriz oldu benim için.

    Hayırlara vesile olsun inşallah.

Bir Cevap Yazın

